De k-ziekte is nu toch van mij. Borstkanker!

Een jaar geleden was ik mij aan het voorbereiden op de preventieve buikoperatie. Ik schreef er nog een blog over. Nu, begin 2020, zit ik toch in het medische circuit. Afgelopen september kreeg ik te horen dat ik borstkanker heb. En hoezeer ik ook geloof in een gezonde leefstijl en de helende kracht ervan; bij acute ziekte kun je maar beter inzetten op de huidige middelen die er zijn in West Europa.

Chemo

Omdat ik als BRCA1- gendraagster een verhoogd risico op borstkanker (en ook eierstokkanker) heb, liet ik vanwege een standaardcontrole in september een mammografie maken. Toen ik teruggeroepen werd om een punctie af te laten nemen kreeg ik al snel in de gaten dat het mis was. Ik had geen klachten gehad en toch werd er een tumor van 1,5 centimeter gevonden. Met uitzaaiing in de okselklieren.

Het plan: eerst chemo zodat de tumor kleiner wordt en gemakkelijker te opereren. De ‘standaard’ chemokuur bij borstkanker duurt 2 x 12 weken en omvat 16 x een dosis chemo. Daarna worden de borst en de okselklieren verwijderd en volgt nog bestraling.

Geen spijt

Of ik verkeerde keuzes heb gemaakt? Nee, dat vind ik niet. Ik wist al op mijn 26e van het verhoogde risico en heb nooit in mijn gezonde borsten willen laten snijden. Ik had gedacht misschien pas rond mijn 60e levensjaar borstkanker te krijgen -het risico bedraagt 60 – 80% voor het 70e levensjaar- en om dan al 30 jaar zonder rond te lopen ging mij te ver. Helaas openbaarde het zich nu al, op mijn 39e. Bizar genoeg: precies dezelfde leeftijd die mijn moeder had toen ze het kreeg.

Begrijp mij niet verkeerd; elke BEWUSTE keuze die een gendraagster maakt is voor haar de juiste. En er zijn flink wat variaties te bedenken: van preventief amputeren tot en met het niet laten onderzoeken van erfelijk risico. Alle variaties komen voor binnen de moeders kant van mijn familie.

Heftig proces

En sjee.. wat komt er veel kijken bij dit ziekteproces. Van mezelf ben ik positief ingesteld en leid ik een actief en sportief leven. Daarin word ik wel op de proef gesteld. Want het gaat uiteindelijk om een verraderlijke ziekte die ook nogal eens eindigt met de dood. En ik lever steeds iets meer in qua activiteiten.

Ik ben niet zozeer bang voor de dood, maar wel voor schadelijke effecten op de lange termijn door al die giftige stoffen in mijn lijf. Ik gebruikte totaal geen medicijnen en krijg nu een half jaar lang een toxisch middel toegediend waardoor ik zelf toxisch ben en voorzichtig met mijn omgeving om moet gaan. En door een aantal bijwerkingen heb ik afstand genomen van mijn geliefde sport volleybal en heb ik hardlopen teruggebracht naar wandelen.

Ook op zakelijk gebied kan ik niet anders dan op de rem. In januari heb ik nog een workshop gegeven. Dat gaf energie, maar kostte nog meer. Op zijn vroegst kan ik volgende maand weer wat plannen gaan maken. Zorgen voor mezelf is nu echt prio nummer 1.

Medische wereld

De gesprekken die ik heb met mijn medisch oncoloog en de verpleegkundigen ervaar ik als lastig als het aankomt op medicijngebruik. Het zijn over het algemeen erg lieve en betrokken mensen. Als ik aangeef klachten te hebben (bijvoorbeeld een pijnlijke huid of darmklachten), dan is de eerste vraag: “krijg je er al wat voor”?

Westers medisch personeel is medicijn- gericht geschoold en dat maakt deze gesprekken lastig voor mij. Want buiten de chemo gebruik ik het liefst zoveel mogelijk natuurlijke middelen en zo weinig mogelijk extra medicatie (lees: toxinen voor je lijf). Je kunt ook zoveel bereiken met specifieke voeding, beweging en ontspannen.

Wist je dat je voorafgaand aan de chemo via het infuus 2 tot 4 verschillende soorten pre-medicatie krijgt, ter bestrijding van de bijwerkingen van de chemo? Ik ben in het begin vreselijk misselijk geweest waardoor er extra medicatie is ingezet. Toen ik daarnaast mijn angsten onder ogen ging zien en ook ademhalings- en ontspanningsoefeningen in ging zetten nam ook de misselijkheid af.

Wat mij nog meer helpt

Gelukkig heb je als patiënt in de huidige zorgomgeving veel inbreng. Ik blijf kritische vragen stellen over de noodzaak van bepaalde medicatie en ingrijpen. Wat voor mij werkt en wat de informatie vanuit het ziekenhuis veel minder benadrukt:

  1. Dicht bij mijzelf blijven. Mezelf afvragen: voelt de situatie goed aan? Zo niet, is het angst of intuïtie die spreekt?
  2. Dagelijks minimaal 30 minuten de frisse lucht in. Wandelen, joggen, fietsen, wat er maar mogelijk is. Ook als ik me belabberd voel.
  3. Detoxen 1: Adempauzes om de ademhaling terug naar de buik brengen. En een specifieke oefening à la Wim Hof.
  4. Detoxen 2: Voeding. Onbewerkt voedsel en veel water drinken. Gember, kurkuma, citroen, blauwe bessen, groene thee en peterselie zijn voorbeelden van natuurlijke ontstekingsremmers. Ik slik vitamine D en probiotica bij.
  5. Detoxen 3: Bewegen om afvalstoffen af te voeren en zuurstof in het lichaam te brengen. Ik heb yoga aan het wandelen en fietsen toegevoegd.
  6. Detoxen 4: Acupressuur. De eerste dagen na de chemo doe ik aan self healing met gebruikmaking van de drukpunten in mijn oren en hals.
  7. Ontspannen. Voor mij is dat mediteren + goed slapen + mindful in het NU verblijven.
  8. Vertrouwen en dankbaarheid blijven ervaren.

In het ondergaan van dit lange en onzekere proces geef ik aandacht aan lichaam en geest. Want dat is de holistische aanpak en daar geloof ik in; voor een ander en voor mezelf.

1 Op de 7 vrouwen krijgt ooit in haar leven borstkanker. In 40% van de gevallen wordt borstkanker veroorzaakt door een ongezonde leefstijl. Het RIVM heeft op de website alle factoren omschreven die de kans op borstkanker verhogen.

Ik hoop dat ik met mijn persoonlijke inzichten lotgenoten en ook medisch personeel kan ondersteunen in het aangaan van de k-ziekte die kanker heet! In deze tijd van ‘rustig aan’ ben ik alvast begonnen met het uitbreiden van mijn kennis 😉

Zorg goed voor jezelf <3

Luister naar je lichaam. Voel en koester.

Je lichaam is wijzer dan je je voor kunt stellen. Het verwerkt dagelijks zoveel processen dat ze niet eens allemaal bekend zijn. Denk aan je ademhaling, je spijsvertering, je hormoonhuishouding, je herstelvermogen… Omdat lichaam en geest onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn, is het belangrijk om goed voor je lichaam te zorgen. En: luister naar je lichaam.

Lichaam en geest zijn één

Eerder schreef ik een blog over gedachtekracht. Je hoofd stuurt je lijf aan. En andersom. Dat geldt zowel in positieve als in negatieve zin. Heb je een gezonde geest, dan zit je gauw lekker in je vel. Heb je veel negatieve gedachten die je zelfvertrouwen ondermijnen dan voel je dat in je lichaam. Je zult zelfs klachten ervaren, met name in je buikgebied.

Lichamelijk ongemak of klachten neem je gauw voor lief. Of je hebt de neiging om het te negeren en je door de pijn heen te werken. Maar wat nu, als die stijve nek of terugkerende rugpijn je wat proberen te vertellen?

Hoofd, hart en buik

Als je verder kijkt dan je fysieke lichaam dan kom je uit bij je energetische en spirituele lichaam. In 2013 coachte Pieter Klaassen mij, toen ik herstellende was van mijn burn-out. Hij is aikido filosoof. Hij traint en coacht mensen waarbij hij hen herinnert aan hun eigen oerkracht of chi. Volgens deze filosofie komt jouw energie primair uit je hoofd (inspiratie), je hart (passie) of je buik (intuïtie). Sta je volledig in je kracht dan stroomt de energie door je gehele lichaam en zijn de drie ondelen met elkaar in balans.

Ben je in balans, dan sta je in je kracht. Ben je uit balans, dan uit zich dat in verschillende klachten. Herken jij jezelf in een van de drie indelingen? En herken je ook de bijbehorende krachten en valkuilen?

Leuk om te weten, maar wat heb je eraan? Nou, je kunt eens met een andere, niet-westerse blik naar de signalen van je lichaam kijken. Je lichaam onthoudt oude pijn, rouw of verdriet dat niet verwerkt is. Je blijft het bij je dragen. Net zolang totdat je de pijn of spanning accepteert en ook wanneer je de blokkade weet op te heffen.

Inspiratie

Het boek De helende kracht van acceptatie van Annemarie Postma vind ik persoonlijk erg inspirerend. Annemaire zit in een rolstoel. Ze ervaart haar handicap niet als een mislukking, maar als een gave om licht en inspiratie voor een ander te kunnen zijn. Ze is in feite een meesteres in mindful door het leven gaan. Haar boodschap: geluk zit niet in het veranderen van hoe je nu bent, maar zit in het ontspannen in hoe je nu bent. Heel krachtig als je te maken hebt met een chronische aandoening of ernstige ziekte.

Uit de gedichtenbundel “Omdat ik je het beste wens” van Kitty Sijmons

Oefening

Wat kun je doen om naar je lichaam te luisteren en te onderzoeken wat het je wil vertellen? Allereerst kun je iets doen door juist NIET te doen. Probeer je niet te verzetten tegen de pijn of spanning die je voelt maar probeer er eens met onbevooroordeelde aandacht naar te kijken. Dat “doe” je als volgt.

Ga zitten op een stoel met je beide benen naast elkaar op de grond en sluit je ogen. Voel het contact van je voeten met de vloer en het contact met het zitting van de stoel. Ontspan je schouders, je nek en ontspan je kaken. Laat ook je tong rusten in je mond.

Als je dan helemaal ontspannen bent, concentreer je dan een paar minuten op je ademhaling. Voel hoe de luchtstroom zich beweegt. Voel hoe je buik en/of borst op en neer gaat bij iedere ademhaling. Probeer hem niet te veranderen en blijf met je aandacht bij je ademhaling.

Dan verplaats je je aandacht naar de plek in je lichaam waar je pijn of spanning voelt. Onderzoek de plek met hernieuwde nieuwsgierigheid. Waar zit het? Hoe intens is het? Wat gebeurt er als ik al mijn aandacht erop richt? Wees dan een paar minuten stil en blijf met je aandacht bij die plek. Wat wil het je vertellen? Komen er beelden of gevoelens naar voren? Breng je adem met je gedachten ook eens naar de plek. Kijk of je met elke uitademing de pijn of spanning iets kunt laten afnemen. Zeg dan in gedachten ‘dankjewel’ tegen heel je lichaam.

Keer weer terug met je aandacht naar je ademhaling en visualiseer dat je met een krachtige inademing nieuwe energie inademt. Met de uitademing ontspan je vervolgens je gehele lichaam van top tot teen. Kom daarna rustig aan weer terug in het hier en nu en open je ogen.

Luister naar je lichaam: focus

Dit was een oefening met mediteren. Om je lichaam te voelen en vanuit stilte te luisteren naar de boodschap. Als je al bekend was met mediteren dan zal deze je redelijk gemakkelijk af gegaan zijn.

Ben je toch niet helemaal tevreden met de uitkomst en/of zou je meer willen weten van de mogelijke boodschap die jouw lichaam voor je heeft?

Focusssen is een van de coachingsmethodieken die ik gebruik. In grote lijnen lijkt het op de oefening van hierboven, waarbij je vanuit stilte en aandacht voor jouw “zijn” luistert naar de signalen die je lichaam je geeft. Ik begeleid je tijdens de oefening met ondersteunende vragen en mindfulness.

Deze sessies bied ik beperkt als losse sessie aan. Meld je aan voor het eind van het jaar en ik help je naar het antwoord dat in jou zelf zit. Meld je aan via tiny@eigenstijlleefstijlcoaching.nl voor een eenmalige sessie van €75. Let op: de sessies zijn alleen op onderstaande data beschikbaar.

De plekken van 9.00 – 10.00 uur: donderdag 12 december + vrijdag 13 december + donderdag 2 januari + dinsdag 7 januari

De kracht van dankbaarheid

Er is al zoveel over geschreven. Zou ik er dan nog een zinvolle blog over toe kunnen voegen? Jawel hoor. Want juist in deze zomerperiode waarin de wereld, je werkende leven, iets langzamer draait, ontstaat er ruimte voor bezinning en reflectie. De warme zomerzon betekent lang-zaam-aan. Juist dit is een mooie periode om extra stil te staan waar je nu bent -misschien wel letterlijk in een prachtig vakantieoord- en waar je nu voor staat.

Meer lezen

Inspiratie uit de natuur

Herfst

Het is eind oktober en de wintertijd is, misschien wel voor de allerlaatste keer, ingegaan. Het is echt herfst, hoewel het weer zowel zomer als winter aangaf deze maand. Voor de één is de herfst een seizoen van warmte en gezelligheid in huis, voor de ander een vervelend afscheid van de zomer. Met het vallen van de bladeren en harde regen en wind gebeurt er nogal wat in de natuur en zo kun je dat ook in je leven ervaren. De herfst is het seizoen van oogsten én van loslaten.

Meer lezen

BRAVO hoezo?

De vakantie staat nu ook voor Noord-Nederland voor de deur. Hoera, het grote genieten kan beginnen!! Lange tijd helemaal geen verplichtingen, lekker eten en drinken, luieren en alleen maar leuke dingen doen.

BRAVO

Een totaal gezonde leefstijl herken je op 5 punten: voldoende Bewegen, niet Roken, weinig of geen Alcohol drinken, gezonde Voeding en voldoende Ontspanning in hoofd en lijf. Hoe zit het eigenlijk met die punten tijdens dit grote genieten? Betekent deze vakantieperiode dat je geen gezonde leefstijl kunt hebben? Juist wél hoor!

Meer lezen