Gemberthee inschenken
Tiny

Tiny

Wanneer is het tijd voor pauze?

Tussendoor pauze houden is belangrijk voor het herstel van je lichaam en geest. Je bent meer gefocust, hebt meer overzicht en energie voor de hele dag. Toch is dat best een uitdaging, want als je lekker in de flow zit dan stop je niet gemakkelijk even.

Je zit te werken achter je laptop. Mailtjes hier, videobelafspraak daar. Zonder dat je het in de gaten hebt ZIT je zo een paar uren achter elkaar. Ikzelf heb goed contact met mijn lichaam. Spanning, stramheid of pijntjes merk ik op en meestal neem ik dan pauze om de boel te laten ontspannen. Maar ik maak mij ook schuldig aan te lang doorgaan. Soms zit ik zo lekker ‘in de flow’ dat ik niet eens in de gaten heb wanneer ik een half uur of langer achter elkaar bezig ben!

Jij, je hoofd en je lichaam

Wat gebeurt er nou eigenlijk als je langdurig zit en alleen maar doorgaat met werken?
• Lichamelijk: je natuurlijke functies lopen gewoon door. Gejaagd of rustig, beide keren: het kloppen van je hart, je ademhaling, je spijsvertering en bloedsomloop. Je autonome zenuwstelsel (ont)regelt het wel.
• Mentaal: je doet continu aan informatieverwerking. Als je aan het multitasken bent dan schakel je nogal eens tussen verschillende hersenfuncties. Behalve als je brein supersnel werkt, sla je hoe langer hoe minder informatie op.

Hoe langer je zit en hoe meer taken je doet, hoe meer spanning zich in je lijf vastzet. Zit je niet helemaal ontspannen recht dan ontwikkel je al snel klachten. In je rug, pols, nek, schouders… Daarnaast bouwt de spanning in je hoofd op.

Spannend

En dan hebben we nog de factor stress. Wat doet de druk van dat werken inhoudelijk met je? Stressoren komen van buiten én van binnenuit.

De externe stressoren zijn de deadlines die je moet halen, de aanwezigheidsplicht voor (online) vergaderingen, prestaties die je moet leveren en verwachtingen die vanuit het management, de organisatie, je collega’s of je klant op je af komen. Je weet er allicht zelf nog meer te noemen.

De interne stressoren brengen de boel helemaal in de war. Je kunt mentaal behoorlijk belastend werk hebben en toch stressbestendig zijn. Als je eigen gedachten bekrachtigend werken. Als je eigen normen hoog liggen, je eigenwaarde laag is, je drang naar perfectie hoog dan voer je de druk enorm op voor jezelf. De teksten waarmee je jezelf toespreekt werken nogal eens negatief. Ik schreef eerder al eens een blog over de kracht van je gedachten.

Ontspanning naast inspanning

Zelfs een topsporter is niet continu aan het presteren. In de werking van lichaamsspieren zie je dat terug. Bij een stevige inspanning ontstaan er kleine scheurtjes in de spieren. De spieren herstellen zichzelf weer en worden daarna zelfs sterker. Als er voldoende tijd voor herstel genomen wordt tenminste. Wil je meer lezen over spieren en hun opbouw? In deze blog van een sportschool wordt dieper ingegaan op hele zware belasting van de spieren: verzuring.  

Je hebt fysiek én mentaal na een periode van inspanning een periode van ontspanning nodig om te herstellen. Je brengt het natuurlijk evenwicht in je lijf en hoofd terug om vervolgens nieuwe spanning -nog meer spanning- goed aan te kunnen.

Zorg voor jezelf

Op tijd pauze nemen is cruciaal. Ik bedoel dan méér dan die lunchpauze tussen de middag! Voor je energie en focus is het goed om 3 x per uur opgestaan te zijn van je stoel. Zet een wekker, gebruik een app, of vind je eigen manier voor deze micropauze.

Ikzelf gebruik de verschillende taken die ik doe als tussenpoos. Bijvoorbeeld de afronding van een lange mail, een hoofdstuk in een schrijfopdracht of ander kortdurend taakje van maximaal 20 minuten. Daarna sta ik op om mijn armen en benen een moment te strekken.

Pauze- zorg voor jezelf training

29 April, 20 mei en 22 juni a.s. geef ik in 1,5 uur hier een online training over. We staan stil bij de invloed die je kunt hebben op:
• stress
• ademhaling
• ontspanning
• positieve mindset

We doen een aantal oefeningen en je krijgt praktisch inzicht én tips. Zo vind je (nog) meer manieren die bij jouw eigen leefstijl passen. Wil jij samen met je collega’s stilstaan bij die manieren?

Zorg goed voor jezelf én voor elkaar!

Deel dit blog

Share on facebook
Share on linkedin
Share on email