Slaap lekker zelf

Op de radio hoor ik steeds reclame voorbij komen van melatoninepilletjes van een zekere drogist. “Slaap nu sneller in” is de boodschap. Mijn alarmbellen gingen rinkelen: waarom zou je een pilletje gebruiken om een hormoon aan te maken dat lichaamseigen is? Slapen kun je zelf.

Melatonine hoort bij jou

Melatonine is het hormoon dat ‘s nachts er voor zorgt dat je in slaap valt. Het is een stofje dat in je hersenen wordt aangemaakt als je in het donker je ogen dichtdoet. Het maakt je slaperig. Melatonine ontspant, ondersteunt je immuumsysteem, vertraagt ouderdomsverschijnselen en doet nog meer moois voor je. Het wordt aangemaakt onder invloed van het hormoon serotonine.

Het slikken van melatonine in tabletvorm is niet geheel zonder risico’s. Quote uit bijgaande blog “Voorzichtigheid met het gebruik van Melatonine is ook aan te raden. Het mag dan een lichaamseigen stof zijn, maar zelfs lage doseringen kunnen je biologische ritmes nog verder verstoren, wanneer je het bijvoorbeeld op verkeerde momenten inneemt.” Lees hier verder op de site van Slaapoefentherapie over het gebruik van melatonine.

Eerst zelf

Om je natuurlijke proces niet te verstoren raad ik je aan om eerst aan de slag te gaan met jouw eigen invloed op de aanmaak van melatonine: het hormoon serotonine.

Hoe minder afvalstoffen je lichaam ‘s nachts hoeft te verwerken -chemische stoffen zoals genoemde tabletten-, hoe frisser en uitgeslapener jij ‘s ochtends wakker wordt.

Yes you can!

  • Gebruik de slaapkamer waarvoor hij bedoeld is
  • Geen pc, tv, laptop, telefoon (blauw licht) voor het slapen gaan
  • Zorg voor overdag voldoende licht
  • Eet voeding waarin tryptofaan aanwezig is
  • Gebruik geen alcohol / cafeïne / theïne in de avond
  • Doe aan short naps overdag

Belang van goed slapen

Je slaapt als volwassene voldoende als je 7 – 9 uren per nacht slaapt. Belangrijk is om diepe slaap te bereiken en daarnaast ook REM slaap.

Tijdens je slaap worden de indrukken van overdag verwerkt. Informatie en ook emoties. In je hersenen ontstaat er tijdens diepe slaap ruimte tussen de cellen waardoor het mogelijk wordt afvalstoffen af te voeren. Trouwens, als je bezig bent met afvallen is dit dus een belangrijk moment van de dag.

Heb je moeite om ontspannen de nacht in te gaan? Weet je niet waar te beginnen? Neem contact op voor de mogelijkheden rondom leefstijlcoaching.

Slaap lekker..!