De kracht van dankbaarheid

Er is al zoveel over geschreven. Zou ik er dan nog een zinvolle blog over toe kunnen voegen? Jawel hoor. Want juist in deze zomerperiode waarin de wereld, je werkende leven, iets langzamer draait, ontstaat er ruimte voor bezinning en reflectie. De warme zomerzon betekent lang-zaam-aan. Juist dit is een mooie periode om extra stil te staan waar je nu bent -misschien wel letterlijk in een prachtig vakantieoord- en waar je nu voor staat.

Reflecteren

Het kalenderjaar is alweer halverwege. Nu je tijd en ruimte hebt om jezelf op een afstandje te bekijken, stel je jezelf de volgende vragen:
– Waar sta ik nu?
– Hoe ver ben ik met mijn (persoonlijke) doel?
– Welke stappen heb ik al gemaakt?
– Wat had beter gekund?
– Waar ben ik trots op?
-…Waar ben ik dankbaar voor?

In je werk ben je vast gewend om met enige regelmaat te reflecteren. Je mag dat best vaker uitbreiden naar ook jouw privé situatie. Het helpt je scherp stellen in het formuleren van je totale doelen en werkt erg motiverend.

Zelf ben ik van het afgelopen half jaar trots op het programma Werkgeluk. Samen met Jakob Zwinderman, ervaren trainer, heb ik het programma vorm gegeven. Dat vormgeven alleen al was een dankbaar proces. Op 25 september a.s. gaan we van start met een Proeverij, tijdens de week van het werkgeluk. Dat gaat vast nog veel werkgeluk en dus dankbaarheid opleveren, en niet alleen voor ons zelf!

Dankbaarheid en je lijf

Ongelooflijk; dankbaar zijn werkt helend voor je lichaam. In de positieve psychologie zijn er meerdere onderzoeken naar gedaan. Als je minimaal 20 seconden stil staat bij een gebeurtenis waarvoor je dankbaar bent, dan geef je je lichaam de ruimte om te herstellen. Je stressniveau neemt af, je bloeddruk wordt lager, je ademhaling vertraagt. Je lichaam raakt meer ontspannen, pijngevoelens verminderen en je gevoel verlegt zich naar je hart- of buikgebied. Je immuunsysteem verbetert want je lichaam krijgt extra ruimte om zuurstof op te nemen. Extra zuurstof betekent herstel en groei voor je lijf!

Regelmatige oefening met dankbaarheid helpt je dus echt vitaler te worden. Dat betekent meer energie en veerkracht!

Denken, voelen, doen

Een mooie eenvoudige oefening is om aan het eind van de dag een moment te nemen om stil te staan bij zaken waar je dankbaar voor bent. Noteer ze minimaal een week lang in een dagboekje of bespreek ze met je partner. Na een week kun je -opnieuw- reflecteren en voor jezelf toetsen of je verschil merkt. Het teruglezen ervan is ook zeker een mooie ervaring. Voor jou in je geheel: je hoofd, lichaam en geest.

Dankjewel!

Een moment van dankbaarheid op het strand
Tulum, Mexico 2019