Tiny - 190
Tiny

Tiny

Zorg voor jezelf. Daarna voor de ander.

Eerst jij, dan de ander. Sinds corona blijf ik hashtaggen #zorgvoorjezelf en #zorgvoorelkaar. Precies in die volgorde, want een beter milieu begint bij jezelf. Een betere gezondheid dus ook. Zorg goed voor jezelf in deze bijzondere tijd.

Maak jezelf prio

Voor mij is dit een leerproces voor het leven. Als heel jong heb ik mezelf aangeleerd om anderen te helpen. Als oudste van drie kinderen voelde ik mij super verantwoordelijk. Ik hielp anderen door mijn hulp aan te bieden of door mezelf weg te cijferen. Vanuit een (toen nog onbewuste) houding: jij bent okée – ik ben niet okée. Dat helpen van anderen doe ik nog steeds graag en soms kost dat nog wel eens teveel energie. Mijn basishouding is inmiddels wel verschoven naar ik ben okée – jij bent okée!

Niet voor niets is het dat je in noodsituaties eerst jezelf moet redden. Denk aan de veiligheidsinstructies die we ‘vroeger’ in het vliegtuig kregen. Eerst je eigen zuurstofmasker op, daarna dat van je kind. Want als jij niet overleeft dan ook zeker je kind niet.

Lastig hè

Niet alleen in noodsituaties, maar in het dagelijks leven mag jij jezelf prioriteit geven. Eerst ik, dan de ander. Óók dus als je kinderen hebt die veel aandacht vragen. Ook als je een beroep in de zorg of ondersteuning hebt. Of mantelzorger bent, of… etc.

De belangrijkste onderdelen waarmee je goed voor jezelf zorgt:

  • in contact met je lichaam zijn
  • je grenzen kennen en aangeven
  • keuzes maken die goed voor JOU zijn
  • liefdevol naar jezelf zijn

Alles begint met goed contact hebben met je lichaam. Waarin je hoofd en je lijf met elkaar verbonden zijn.

Oefenen: contact met je lichaam

Neem voor deze oefening +/- 10 minuten de tijd. Neem een vraagstuk waar je nu mee te maken hebt: wil je bijv. van baan veranderen, of twijfel je over de relatie waar je in zit?

Ga rechtop zitten met je ogen dicht. Actief, maar ontspannen: met een rechte rug en schouders, kaken en ogen ontspannen. Ga met je aandacht je lichaam langs. Begin bij je voeten, door naar je benen, je romp, armen, schouders, nek, hoofd.

Voel waar je voeten contact maken met de vloer. Waar je billen -en misschien je rug- contact maken met de zitting. Adem rustig in en uit en volg je ademhaling met je aandacht. Scan dan je lichaam; waar merk je spanning, beweging, bijzonderheden op? Adem daar naartoe en wees nieuwsgierig. Wat zegt dat gevoel in je lichaam jou? Zonder er diep op in te gaan, laat je een beeld / gevoel/ woord naar voren komen. Als er niets komt dan is dat geen probleem. Blijf met je aandacht bij die plek.

Denk dan aan de keuze waar je voor staat. Leg een hand op je hart en de andere op je buik. Voel wat deze aanraking met je doet. Voel het verschil wanneer het antwoord op jouw vraag een JA is en wanneer het antwoord een NEE is.

Voel nog even na voordat je je ogen opent. Welkom terug!

Neem de energie die je nu hebt je verdere dag mee in. Of doe aanvullend mee met onderstaande video als je nog wat meer energie kunt gebruiken.

Deel dit blog

Share on facebook
Share on linkedin
Share on email