Ademen- dat doe je toch gewoon?

Ademen. Waarom is dat onderdeel van een gezonde leefstijl? In deze blog deel ik wat eigenaardigheden over ademen en wordt het duidelijk wat een gezonde ademhaling aan jouw eigen gezonde leefstijl bijdraagt.

Adem = leven

Het allereerste wat je doet als je op de wereld komt, is inademen. Het allerlaatste wat je doet als je deze wereld verlaat, is uitademen. Deze en alle ademhalingen daartussen = leven! In mijn opleidingstijd hoorde ik eens dat men in India ervan overtuigd is dat ieder mens met een vaststaand aantal ademhalingen ter wereld komt. Adem je supersnel, dan zou je dus korter leven dan wanneer je superlangzaam ademt. Slik.

Zuurstof en koolzuurgas

Als je inademt dan adem je zuurstof in. Bij je uitademing geef je koolzuurgas af. Wanneer je een gelijkmatige verdeling van koolzuurgas in je lichaam hebt, krijgt de zuurstof in je lichaam de kans om zich te verspreiden. Er ontstaat vervolgens celvernieuwing en ruimte in je lichaam om te herstellen.

Daarom is een langzame uitademing zo belangrijk. Je verwacht met een flinke teug inademing lekker veel zuurstof binnen te krijgen, maar dat is pas zo als je aan als je je uitademing minstens evenveel aandacht geeft.

Verstoorde adem = overleven

Met een snelle, hoge, korte of verkrampte ademhaling verstoor je allerlei mooie processen in je lichaam. Wanneer je teveel inademt ten opzichte van je uitademing, is er sprake van chronische hyperventilatie. Er is een enorme lijst van klachten die te maken (kunnen) hebben met een verstoord ademhalingspatroon. Hieronder noem ik enkele opvallende.

Fysiek:
– Verkrampte spieren
– Duizeligheid
– Hoge bloeddruk

Mentaal:
– Paniekaanvallen
– Hyperventilatie
– Slechte concentratie

Test jezelf

Je ademt gezond als jouw uitademing even lang duurt als jouw inademing. Nog beter is het dus als jouw uitademing langer duurt dan jouw inademing. Het aantal malen dat je idealiter ademt per minuut is tussen 6 en 10 keer.

Zonder bij te sturen kun je jezelf testen door een minuut lang jouw ademhaling te volgen. Doe dat maar eens!

Go slow

Omdat ademen een automatisme is -gelukkig maar- heb je niet gauw in de gaten hoe snel of hoe vaak je ademt. Onder invloed van elke vorm van stress wijzigt je ademhaling. Het is goed om je bewust te zijn van je ademhaling onder normale omstandigheden. Lukt het jou om kalmer te worden door aandacht te geven aan je ademhaling?

Sinds medio 2019 heb ik de mogelijkheid om groepslessen bij de sportschool Gymnasion in Joure te geven. Ook in mijn individuele coaching maak ik veel en dankbaar gebruik van ademhalingstechnieken. Om de rust en tegelijk de energie te ervaren die je van nature bezit!

Interessant?

Voor bedrijven bied ik op maat gemaakte groepsprogramma’s rondom het voorkomen van teveel stress en burnout. Daarin komt ademhaling in de context van ontspannen voor. Naast bewegen, voeding en een positieve mindset natuurlijk! Neem contact op als je er verder over wilt praten.

Hou je van lezen? De boeken Verademing van Koen de Jong en Bram Bakker en het boek Start vandaag met ademen van Robert Bridgeman en Marleen van den Hout zijn wat mij betreft echte aanraders!

Welke boodschap heeft jouw lichaam voor jou en heb je tot zover niet gehoord? Meld je nog dit jaar aan voor een eenmalige sessie. Lees er meer over en meld je aan via dit blog.