Leef je eigen stijl- juist in corona tijd

Zo, het gaat inmiddels de goede kant weer op met mij persoonlijk. Ik heb nu nog meer zin om aan de slag te gaan. Maar… de wereld lijkt op zijn kop te staan door corona besmettingen en dreigingen. De werkelijkheid is een nieuwe werkelijkheid geworden. Hoezo, leef je eigen stijl?

Van pauze naar pauze

Het lijkt alsof ik van een pauze naar een nieuw soort pauze over ga. Medio februari was ik klaar met de chemo en een maand later geopereerd. Ik ben genezen verklaard (yes!) en loop nu met twee nieuwe boobs rond. Over korte tijd mag ik mijn armen weer volledig gebruiken en rustig aan het sporten weer oppakken.

Heel graag zou ik dan weer alles doen en laten waar ik zin in heb! Maar ja, op sociaal vlak hebben we nu allemaal te maken met beperkingen dankzij de corona crisis.

Wat een beperkingen! Of toch niet?

Corona gooit een hoop roet in het eten als het gaat om sociale activiteiten, onze economie en werk. Het brengt voor veel mensen angst en verdriet met zich mee. Dat is één kant.

De andere kant is, dat het ook positiviteit met zich meebrengt. Mensen worden creatiever, komen tot rust en bezinning, kijken wat meer om naar elkaar en online is er heel veel mogelijk.

Mijn mogelijkheden

Als coach en trainer gaat mijn voorkeur absoluut uit naar de fysieke ontmoeting. Maar dan wel die van vóór de “1,5 meter afstand regel”. Die ontmoeting waarin ik echte verbinding voel.

Momenteel kijk ik naar wat er wél mogelijk is op het gebied van werk en ja, dus ook op het gebied van jouw en mijn eigen leefstijl. Wat er op afstand zoal mogelijk is in verbinding maken:

  • Videobellen
  • Online samenwerken
  • Kennis blijven delen om on- en offline jouw eigen gezonde leefstijl te leven

Jouw mogelijkheden

De BRAVO uitgangspunten blijven gelden. Hierna som ik ze nog even op: Blijf voldoende Bewegen, Rook niet, drink matig of geen Alcohol, eet gezonde Voeding en zorg voor voldoende Ontspanning. Hoe je hier vorm aan kunt geven in deze tijd van corona geef ik hieronder aan voor beweging, voeding en ontspanning. De andere twee spreken voor zich 😉

Beweging

Je core -je buik en bekkengebied- is de basis voor een goede lichaamshouding en biedt je ondersteuning bij normaal bewegen en sporten. Weet dat een stevige core ook de basis is als je voor het eerst gaat sporten of een andere soort van beweging gaat doen. De plank en de brug zijn mooie oefeningen voor een stevige core. En prima thuis te doen!

Georganiseerd sporten – in een sportschool of bij een vereniging- is momenteel niet fysiek mogelijk. Thuis kun je ook prima zonder materiaal aan je spieren blijven werken. Als jouw eigen sportschool je nog geen alternatief geboden heeft, dan vond ik deze 20 minuten full body workout een hele fijne. Pittigere workouts zijn ook zeker te vinden!

Aan je conditie werken kan ook thuis. Je kunt jezelf uitdagen met bijvoorbeeld traprennen (in plaats van lopen), touwtje springen of trampoline springen. Voor hardlopen, fietsen of skeeleren moet je jezelf en de ander verzekeren dat je voldoende afstand neemt. Er zijn vorige week veel langere afstanden gecommuniceerd voor deze vormen voor buiten sporten. Hoe intensiever de sport, hoe langer de afstand. Voor wandelen geldt al 5 meter, tot en met 20 meter voor wielrennen. Lees hier de conclusies uit het voorlopige onderzoek van de TU Eindhoven.

Bijkomend voordeel van buiten sporten of bewegen is natuurlijk de aanmaak van Vitamine D. Goed voor de aanmaak van sterke botten, spieren en een sterk gebit. Het helpt je tegen schadelijke bacteriën en verbetert je denkvermogen. Een workout zoals in de video hierboven zou je in de achtertuin kunnen doen. Klusjes rond het huis zijn er in allerlei vormen te bedenken. Ook bij tuinieren of opruimen bijvoorbeeld is er sprake van verbranding.

Ten slotte is niet teveel stilzitten misschien wel het belangrijkste advies rondom bewegen deze tijd. Doe je beeldschermwerk? Neem minstens elk uur een pauze van minimaal 5 minuten om even te bewegen en/of te rekken en strekken.

Ontspanning

Op mijn Eigenstijl Leefstijlcoaching Facebook pagina deelde ik onlangs een artikel met een aantal verrassende manieren om te ontspannen. Van de vele manieren om uit te rusten, is slapen misschien wel de belangrijkste. Zorg voor voldoende slaap, gemiddeld 7 – 9 uren per nacht.

Deze tijd nodigt ook uit om naar binnen te keren. In contact te zijn met je lichaam en jouw wensen en gevoelens. Denk aan yoga, mindfulness of meditatie. Heb je nog niet een manier gevonden die voor jou werkt? Ik help je er graag mee op weg.

Voeding

Drink 1,5 – 2 liter water per dag en zorg voor vezels in je voeding. Uiteindelijk gaat het om een goede verhouding van bouw- en energiestoffen in je eetpatroon. Dat zijn vetten, eiwitten, koolhydraten, vitaminen en mineralen. Op de website van het Voedingscentrum vind je betrouwbare richtlijnen over gezonde voeding.

Zelf thuis doen= uitgebreid koken! Nu je meer thuis bent, kun je meer tijd nemen om te koken. Probeer verschillende ovengerechten en met zo weinig mogelijk bewerkte voedingsmiddelen. Veel sauzen en smaakversterkers kun je prima zelf maken en zijn, omdat je precies weet wat er (niet) in gaat, waarschijnlijk een stuk gezonder. Minder zout en/of zoet. Betrek ook je kinderen bij het koken. Vinden ze vaak hartstikke leuk, ongeacht welke leeftijd ze hebben.

En ook zelf thuis doen= kweken! Verser dan zelf gekweekte groente en fruit bestaat er niet. Je hoeft geen grote moestuin aan te leggen; een klein stukje tuin, balkon of vensterbank volstaat.

Lichaam en geest in balans

Onderschat ook nu de kracht van je gedachten niet. Als je het corona nieuws op nauwe voet volgt, zorg dan dat je alleen betrouwbare bronnen volgt en concentreer je ook op andere zaken. Stel jezelf de volgende vragen:

  • Wat is er wél mogelijk?
  • Wat gaat er momenteel goed?
  • Waarvoor ben ik dankbaar op dit moment?
  • Op welke manier kan ik mij nog meer verbinden met anderen?

Balans werk en privé

Structureer je dag, probeer je kantoorbaan van 8 uren niet in evenveel uren thuis uit te voeren maar te beseffen dat je in 4 – 6 uren evenveel productief bent.

Begeleid je de kinderen bij hun huiswerk terwijl je ook zelf aan het werk bent? Geef ze liever een half uur lang je volle aandacht, in plaats van tussendoor steeds een beetje. Dat gaat ten koste van de kwaliteit van beiden.

Of werk je misschien in een van de vitale beroepen? Chapeau en respect voor jou! Normaal gesproken geef je al zoveel van jezelf en nu nog zoveel meer. Dankjewel daarvoor. Vergeet echter niet om ook goed voor jezelf te blijven zorgen.

Wees dus lief voor jezelf, of je in een vitaal beroep werkt of niet. Wees je bewust van hoe je jezelf toespreekt en hoe dat doorwerkt in jouw gevoelens van stress en rust.

Neem contact met mij op als je van gedachten wilt wisselen of een specifieke hulpvraag hebt. Jouw eigen gezonde leefstijl kun je, ook ten tijde van corona, waar maken. Zeker weten! En dan ben je ook nog eens meer weerbaar in het geval van een coronabesmetting of andere ziekte.

Leef je eigen stijl!

Meer ontspannen? Of juist meer bewegen? Meld je aan voor coaching op jouw doelstelling voor 2021. De eerste 3 aanmeldingen betalen €992 i.p.v. €1200! Meld je snel aan en start vandaag.